Vraag en antwoord

Gebruikte banden kopen. Is dat wel een goed idee? Er lees sterk verschillende verhalen over gebruikte (of tweedehands) banden. Hoe het zit het nu echt? Is het kopen van gebruikte winterbanden of gewone tweedehands (zomer) banden een goed idee of niet?

Klant

Bochane

Helaas zijn de meeste verhalen verre van betrouwbaar. Laat u niet onnodig bang maken. Onze experts kennen de feiten en spreken uit ervaring. Conclusie: Gebruikte banden kunnen een verstandige keuze zijn.

Dat klinkt goed. Maar...wie zijn jullie dan wel helemaal om dat mij te vertellen? Ik hoorde laatst op een verjaardag een verkoper van een bekende dealer zeggen dat je altijd nieuwe banden moet kopen.

Klant

Bochane

Wij zijn GebruikteBandeninActie. Wij hebben enorm veel ervaring met banden. Om precies te zijn: Jaarlijks gaan er letterlijk meer dan 100.000 banden door onze handen. We weten dus waar we het over hebben.

Kunnen jullie wel objectief kijken? Ik wil graag een objectief oordeel. Van een onafhankelijke organisatie die niet alleen gebruikte maar ook nieuwe banden verkoopt.

Klant

Bochane

We verkopen zowel nieuwe als gebruikte banden. En kunnen zo dus een volledig en objectief oordeel vellen. Gebaseerd op jarenlange kennis en ervaring. Wij opereren een het grootste bandenhotel van centraal Nederland.

En zaken als service en betrouwbaarheid? Hoe zit het daarmee? Ik zit eerlijk gezegd niet echt te wachten om zaken te doen op een sjofele hal ergens achteraf .

Klant

Bochane

Dat treft. GBiA is een 100% onderdeel van de Bochane Groep, een grote dealer organisatie van onder andere Renault, Nissan. Uw gebruikte band wordt gewoon bij een van onze dealervestigingen afgeleverd. En gemonteerd als u dat wil. Net zoals bij nieuwe banden.

OK. Maar mijn vraag was deze: Kan ik gebruikte banden nu wel of niet vertrouwd kopen?

Klant

Bochane

In het kort. Jazeker!

Dat is inderdaad wel heel kort. Misschien kun je iets meer vertellen? Hoe werkt het ongeveer?

Klant

Bochane

Dat zit zo: Gebruikte banden die u koopt via ons zijn stuk voor stuk gecontroleerd en goedgekeurd op 22 punten. Wij staan volledig in voor de kwaliteit van de bandensets.

He … wacht even … dat zet me aan het denken: waar blijven de banden dan die volgens jullie niet goed genoeg zijn? Die verdwijnen tenslotte niet zo maar uit de voorraad. Is het niet?

Bochane

Waar deze banden terecht komen hangt er van af: Bandensets (B-kwalitiet) die niet aan onze standaarden voldoen, maar nog wel vertrouwd zijn, worden gekocht door naar de (gebruikte) autohandelaren. Die ze zal monteren op goedkope tweehandsjes of op export auto's. De rest (de banden die APK afkeur zijn) wordt meteen gerecycled tot korrels.

Tweedehands kan dus prima, volgens jullie. Dat is mooi want dat scheelt weer in de kosten. Dus ik kan ook meteen even op marktplaats of zo kijken?

Klant

Bochane

Ho, dat ging erg snel... let wel goed op waar en bij wie u gebruikte banden koopt. Koopt u bij een particulier via Marktplaats of eBay dan worden de banden niet volledig doorgemeten en krijgt u doorgaans geen garantie.

Niet via marktplaats of ebay kopen, hoor ik u zeggen. Is dat niet wat heel toevallig? Roepen jullie dat zomaar of hebben jullie het echt goed onderzocht?

Klant

Bochane

Uit een onderzoek van onze partner Continental bleek dat gebruikte banden particulieren aanboden via de marktplaats eBay niet aan de voorwaarden te voldoen. Geen enkele! Misschien ook weer niet zo heel vreemd, want particulieren hebben doorgaans niet de expertise noch de apparatuur om alle mogelijke gebreken te controleren.

En een universeel garagebedrijf dan? Kan ik daar wel vertrouwd gebruikte banden kopen?

Klant

Bochane

Bij tweedehands garagebedrijven loopt u het risico dat u daar alsnog de gebruikte banden tegenkomt die wij na controle onvoldoende bevonden. Als het een betrouwbaar bedrijf met verstand van banden dat gebruikte banden 100% checkt, dan is het wel een optie.

OK. Zomaar ergens gebruikte banden kopen is dus geen verstandig idee. Maar Bij GBiA kan ik sowieso met een gerust gevoel gebruikte banden kopen.

Klant

Bochane

Absoluut. Vergeet niet dat banden een belangrijk onderdeel vormen van uw eigen veiligheid en die van uw passagiers! De vier banden onder uw auto zijn tenslotte het enige contact dat u heeft met de weg. Besparen op uitgaven is goed. Besparen op veiligheid niet.
Psst... mogen we u een klein geheimpje verklappen? Nu u al zoveel over banden heeft ontdekt, kunnen we dat best wel doen. Vindt u ook niet?

Een geheim? Ik ben benieuwd. Stel me niet teleur en kom met een goed verhaal.

Klant

Bochane

We noemen geen namen maar wij mogen een aantal vooraanstaande fleetowners en leasemaatschappijen tot onze klantenkring rekenen. Sterker, wij verzorgen voor hen het gehele onderhoud. De banden zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Nou nou. Tsjonge, zeg. Dat lijkt me nou niet echt een heel groot geheim. Was dat alles? Voor de draad ermee. Laat me niet langer in spanning!

Klant

Bochane

Sorry Komt ie: Ons geheim? Voor een deel van deze fleetauto's leveren wij ook regelmatig gebruikte banden. Ook professionele fleetowners moeten op hun centjes passen tenslotte. Zeker als het om grote aantallen gaat. Kostenbesparingen mogen bij hen echter nooit ten koste gaan de veiligheid en hun reputatie.
En precies die unieke combinatie van veiligheid en lage kosten kunnen wij hen als geen ander bieden.

Wat zijn volgens jullie de voordelen en nadelen van gebruikte banden versus nieuwe banden? Ik heb natuurlijk al gezien dat gebruikte banden voordeliger in aanschaf zijn.

Klant

Bochane

Het grote voordeel van gebruikte banden is uiteraard de prijs. Een nadeel is dat de band over het algemeen wat ouder is (en daardoor vaak ook iets minder zuinig) en natuurlijk minder profiel heeft. Als de band niet beschadigd is, kan deze vaak nog jarenlang mee. Voordeel is dat u gebruikt eigenlijk altijd merkbanden krijgt die beter zijn dan B-merk banden.

Voordelen en nadelen dus. Ik had het kunnen weten. Maar is het voor mij persoonlijk nu verstandig om gebruikte banden te kopen? Of toch maar nieuwe banden aan te schaffen?

Klant

Bochane

Lastig. Dat hangt van de situatie af. Als uw budget een probleem is, zijn nieuwe banden vaak de beste optie. Banden worden ieder jaar verbeterd op gebied van brandstofverbruik en rijgedrag (wegligging).
Maar als uw budget beperkt is en u geen kilometervreter bent dan kunt u met een gerust hart tweedehands banden kopen. Bij GBIA tenminste. Al onze banden hebben nog minimaal 4 mm profiel. Dus minimaal de helft van een nieuwe bandenset!

En gebruikte winterbanden dan? Hoe zit het daarmee? Qua voor- en nadelen dan. Of geldt daarvoor precies het zelfde?

Klant

Bochane

Vergeleken met gewone banden (zomerbanden) is er een belangrijk verschil: Voor de meeste mensen zijn winterbanden een extra set. Die winterbandenset wordt relatief weinig gebruikt. Soms slechts enkele weken per jaar. In dat geval kan het extra aantrekkelijk zijn om juist een set gebruikte winterbanden te kopen.

Waar zit het voordeel dan? Als ik weinig met winterbanden rijdt, dan slijten mijn zomerbanden toch weer sneller? En ben ik weer eerder aan nieuwe zomerbanden toe?

Klant

Bochane

De slijtage van uw winterbanden zal bij beperkt gebruik relatief gering zijn. Op het moment dat u uw auto inruilt, heeft u bijna altijd andere banden en velgen nodig. In dat geval zou het jammer zijn dat uw extra winterbandenset bij inruil nog bijna als nieuw is.

Welke garanties krijg ik bij GBiA? Wat controleren jullie de banden? Kan ik ze vooraf zien? Of ze achteraf terugbrengen?

Klant

Bochane

Hoeveel garantie wilt u? Wij controleren op 22 punten. Gewoon op alles wat kan en wat nodig is. U kunt de banden rustig bekijken en betaalt pas bij afhalen. En is uw band naar uw mening toch niet helemaal in orde? Geld terug! Laat het ons weten en breng de banden binnen 4 dagen terug en u krijgt u geld terug.

Wat kunnen jullie allemaal voor mij doen? Stel dat ik geen gedoe wil? Kunnen jullie monteren? En hoe zit het met balanceren en uitlijnen?

Klant

Bochane

Wat u wilt. Al onze gebruikte banden worden stuk voor stuk gebalanceerd. Dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen. En net als bij nieuwe banden, kunnen we deze voor een kleine vergoeding voor u monteren op een van onze 18 filialen. En als u het nodig is, kunnen we uw auto uitlijnen.

En velgen? Hoe doen we dat?

Klant

Bochane

Als u voor losse banden heeft gekozen, kunnen wij er nieuw (stalen of lichtmetalen) velgen bijleveren.

Oslaan van banden? Waar laat ik mijn banden?

Klant

Bochane

We slaan uw banden gebruikte banden graag op in ons bandenhotel uiteraard. Worden ze optimaal bewaard en gewassen. Voor een maximale levensduur en optimaal gemak.

Onderhoud? Dat doen jullie zeker ook?

Klant

Bochane

Als u wilt kunnen we uw auto meteen een apk of een onderhoudsbeurt geven. Dat is het voordeel van Bochane. U kunt trouwens met ieder merk bij ons terecht. Voor banden uiteraard, maar ook voor al het onderhoud.

Prachtig allemaal. Maar stel dat ik de banden zelf wil monteren? Dat kan toch zeker ook?

Klant

Bochane

Jazeker. Ook prima. Als onze banden (gebruikt of nieuw) zijn altijd gebalanceerd en netjes schoon gemaakt. Geef ons even de tijd om de banden uit ons airconditioned bandenhotel voor u klaar te zetten. Kies uw gewenste afleveradres, betaal aan de balie en wij leggen uw nieuwe gebruikte banden voor u in de auto. Zelf tillen mag ook.

Nog andere tips als het gaat om gebruikte banden? Zijn er nog meer dingen die ik moet weten?

Klant

Bochane

Bij GBiA verkopen we gebruikte banden alleen als sets. Reden daarvoor is dat het op die manier goedkoop en efficiënt blijft, maar belangrijker nog is dat de vier banden gegarandeerd goed bij elkaar passen en dus 'blind' (niet letterlijk natuurlijk) gemonteerd kunnen worden. Op die manier kunnen we u gegarandeerd veilige en comfortabele kilometers garanderen. Tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs.

Schiet me nu te binnen: De officiële APK norm is 1,6 mm. Dat klopt toch?

Klant

Bochane

Voor zomerbanden wordt in de praktijk meestal 2 mm als slijtage richtlijn gebruikt. Maar u heeft gelijk: de officiële APK norm is inderdaad 1,6 mm. Voor winterband ligt de norm op minimaal 4 mm. Tenminste, als winterband. Deze mag dan echter nog wel als zomerband gebruikt worden.

En beneden die APK-norm is een band dus versleten? Meer profiel is dus genoeg? Hoe zien jullie dat? Wanneer is een band voor jullie precies versleten?

Klant

Bochane

Ho ho. Dat is iets te kort door de bocht: Uiteraard hebben al onze banden veel meer profiel dan wettelijk gezien nodig is. De APK-eisen zijn de minimale wettelijke eisen. Helaas zegt alleen de profieldiepte verder niet zoveel over de werkelijke toestand van de band. Daarom checken we iedere band op 21 andere punten.

Een gebruikte band controleren op 22 punten? Is dat niet wat overdreven? Ik bedoel, we hebben het hier over gebruikte banden toch?

Klant

Bochane

Veiligheid voor alles. Het kan zijn dat een APK-(goed)gekeurde band toch versleten is. De APK-keuring is een slechts een oppervlakkige, eenzijdige meting. Bij GBiA controleren we alle aspecten van de band integraal. Dankzij onze grondige 22-punten check weet u zeker dat uw band 100% OK is. Wel zo veilig toch?

Veiligheid. Daar zit wat in. En nu? Wat doe ik om een bandenset van GBiA te krijgen?

Klant

Bochane

Het enige dat u hoeft te doen is uw bandenset te kiezen via de website (op de homepage). Te veel gedoe of niets gevonden? Belt of mailt u ons dan. Wij nemen binnen 2 uur (tijdens kantoortijden) met u op om te kijken hoe we u toch kunnen helpen.